Przy planowaniu serii warto zwrócić uwagę na używane tytuły. One potrafią nieco ograniczyć możliwości rozwoju serii. W przypadku, gdy planuje się zamknąć narrację w jednej publikacji, nie jest to dużym problemem. Tytuł można wybrać pod koniec procesu twórczego, gdy większość tekstu jest gotowa. Wyzwaniem jest, gdy trzeba wybrać tytuł, gdy mamy gotowe raptem kilka lub kilkanaście procent całego tekstu, który będzie nim opatrzony. Tak mamy w seriach, gdzie tytuł jest nadawany najpóźniej w momencie wydania pierwszej części.
Jakie to są ograniczenia?
Jeśli nadamy tytuł Morskie Opowieści, to nie możemy napisać następnego tomu Morskie Opowieści: W Tatrach. Kolejne tomy mogą mieć akcję na różnych morzach i oceanach, ale przy takim tytule bohaterowie nie powinni wchodzić w głąb lądu, poza jakimiś rzadkimi, krótkimi epizodami. Taki tytuł ogranicza nam świat przedstawiony.
Jeśli chcemy, dopuścić możliwość podróży śródlądowych w kolejnych tomach lepiej rozważyć np. tytuł Mali Podróżnicy na Morzu. Wtedy możemy kolejny tom zatytułować Mali Podróżnicy w Tatrach, a nawet Mali podróżnicy na Marsieitp. Ten tytuł ma jednak inne ograniczenia. Trudno w serii umieścić dzieło, którego głównym wątkiem będzie coś innego niż podróż. Dodatkowo stawia on ograniczenia na wybór głównego bohatera
Z określeniem głównych bohaterów w tytule trzeba uważać. W przypadku tytułu Mali Podróżnicy… musimy wziąć poprawkę na to, że kilka tomów później bohaterowie się dorosną i nie będą już mali. Zatem narracja w każdym tomie powinna być tak prowadzona, żeby starsi bohaterowie tracili na znaczeniu, a młodsi zyskiwali. Tak żeby cały czas byli to Mali Podróżnicy.
Z określeniem głównych bohaterów w tytule można osiągać różny poziom szczegółowości. Jeśli w tytule wywołamy bohatera z imienia i nazwiska, to niekiedy tracimy swobodę w zmianie głównego bohatera. Choć jest różnica między tytułami: Podróże Pawełka: Na morzu, a Mali Podróżnicy: Pawełek na morzu. W tym drugim przypadku możemy zmienić głównego bohatera w kolejnych tomach, bo częścią tytułu interpretowaną jako tytuł serii jest ogólne określenie Mali Podróżnicy, które można przypisać do wielu osób.
Tytuł ma też wpływ jak czytelnik reaguje na poszczególne sceny w tekście. Na przykład gdy czyta się o różnych niebezpieczeństwach towarzyszących Harremu Potterowi, to czytelnik jest nieco spokojniejszy niż powinien, bo przecież wie, że główny bohater będzie żyć jeszcze przez kilka tomów.
Ale nawet jeśli umieścimy konkretne imię lub nazwisko w tytule serii, to jeszcze znajdzie się jakiś wytrych. Przysłowie mówi: niejednemu psu na imię Burek.
W Dziejach Tristana i Izoldy Tristan miał dwie kochanki o imieniu Izolda. Teoretycznie można ciągnąć serię romansów, w której Izolda Zostawiona przez Tristana z pierwszego tomu, poznaje w drugim tomie Tristana Drugiego i Tristana Trzeciego, wiążę się z jednym z nich i w kolejnym tomie Tristan Zostawiony poznaje Izoldę Trzecią i Izoldę Czwartą itd. Schemat dziwny i trudny w realizacji, ale możliwy.
Z nazwiskiem też nie musi być problem. Jeśli weźmiemy pod lupę np. Rodzinę Addamsów, to w granicach rodu autorzy mogą zmieniać głównych bohaterów poszczególnych części.
Podsumowując, wybór odpowiedniego tytułu dla serii książek to kluczowy element, który może wpłynąć na sukces całej opowieści. Dobrze dobrany tytuł nie tylko przyciąga uwagę czytelnika, ale także otwiera drzwi do kreatywnego rozwijania fabuły. Pamiętaj o elastyczności i potencjale rozwoju, aby Twoje dzieło mogło zaskakiwać nowymi przygodami. Czy jesteś gotowy, aby rozpocząć swoją literacką podróż? Zacznij już dziś i pozwól, by Twój tytuł stał się wizytówką niezwykłej historii!